Wednesday 14 November 2012

Penggunaan ICT



Dalam mencapai matlamat pembangunan pendidikan seperti yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan 2001-2010, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengistiharkan tiga dasar utama ICT seperti berikut:
  • Semua murid memperolehi kemahiran menggunakan ICT (literasi ICT)
  • Peranan dan fungsi ICT sebagai alat pengajaran dan pembelajaran
  • Menggunakan ICT untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan sistem pengurusan
Penggunaan ICT penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana ICT:
  • Membantu membentuk persepsi dan pemikiran murid
  • ICT sebahagian daripada kehidupan masa kini
  • Boleh dijadikan bahan bantu mengajar
  • Boleh diprogramkan dengan perisian khas
  • Dapat merangsang minat murid dan memberi keseronokan
  • Dapat merangsang kreativiti dan pemikiran
  • Membantu memudahkan murid memahami konsep sebab dan akibat
Penggunaan ICT tidak hanya terhad kepada penggunaan komputer dan perisian tetapi juga merangkumi pelbagai media elektronik dan bukan elektronik seperti televisyen, perakam audio / video, kamera dan bahan bercetak seperti  akhbar, majalah, pamplet dan buletin

Panduan penggunaan komputer dalam bilik darjah:
  • Menyepadukan komputer dalam persekitaran pembelajaran supaya murid dapat menggunakannya sebagai satu sumber pengajaran dan pembelajaran
  • Menggunakan komputer sebagai sebahagian daripada kurikulum prasekolah
  • Dunia Tanpa Sempadan... 
  • Memilih perisian yang dapat menggalakkan pembelajaran dan pembelajaran murid secara aktif

1 comment: