Saturday 13 October 2012

Main Kognitif (Cognitive Play)

Dalam Main Kognitif, murid menggunakan bahan konkrit untuk memperolehi pengetahuan dan meningkatkan perkembangan kognitif psikomotor, sosioemosi dan kreativiti.
Beberapa kategori main kognitif adalah seperti Functional Play, Main Simbolik, Main Games and Rules dan Main  Konstruktif (Constructive Play).

Functional Play
Permainan ini berkait rapat dengan peringkat perkembangan sensori motor kanak-kanak dan melibatkan pengulangan pergerakan.

Main Simbolik
Permainan ini melibatkan penggunaan imaginasi dan main peranan. Kanak-kanak menggunakan sesuatu objek lain untuk mewakili objek sebenar. Contohnya kotak dianggap sebagai kereta dan bongkah sebagai rumah.

Main Games and Rules 
Kanak-kanak bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku mereka semasa bermain adalah mengikut had dan peraturan permainan tersebut.

Main  Konstruktif (Constructive Play).
Kanak-kanak bermain untuk membina pengetahuan dan mengenali dunia mereka. Kanak-kanak menggunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan ciptaannya seperti istana pasir, bangunan, kenderaan dan sebagainya mengikut daya kreativiti masing-masing.





No comments:

Post a Comment