Saturday 13 October 2012

Pembelajaran Yang Menyeronokkan Dan Bermakna

Pendekatan Melalui Bermain

Belajar melalui bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang informal, menyeronokkan, bebas dan selamat. Melalui pendekatan ini murid boleh bermain dan berinteraksi dengan bahan, orang lain atau secara sendirian.

Pendekatan ini penting kerana:

  • Bermain adalah fitrah semulajadi kanak-kanak.
  • Kanak-kanak boleh  meneroka, membuat inkuiri penemuan, menyelesaikan masalah dan memperolehi pengalaman tanpa disedari.
  • Bermain boleh memupuk pemikiran yang fleksibel dan kreatif.
  • Dapat memberi peluang untuk kanak-kanak melahirkan perasaaan dan pemikiran.
  • Dapat mengembangkan kemahiran bahasa, literasi, kemahiran sosial dan kefahaman budaya.
  • Kanak-kanak dapat memahami dunia di persekitaran mereka.
  • Kanak-kanak boleh mengambil risiko dan kesilapan.
  • Aktivii bermain membantu perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh serta dapat memenuhi keperluan kognitif, efektif dan psikomotor.
Jenis Main

Terdapat pelbagai jenis main yang boleh dijadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran prasekolah. Antaranya ialah:
  • Main Sosial (Social Play)
  • Main Kognitif (Cognitive Play)
  • Main Sosiodrama (Sociodramatic Play)

No comments:

Post a Comment